Terug naar overzicht | Publicatiedatum: 21 september 2021
Wanneer houd jij Prinsjesdag?
Het is altijd weer afwachten of op een Prinsjesdag veelomvattende en ingrijpende maatregelen worden gepresenteerd. Ook dit jaar valt dat wel weer mee. Ongetwijfeld hangt dit samen het demissionair kabinet. Daarnaast wordt over het algemeen als gevolg van onze politieke verdeeldheid menig ingrijpende maatregel tijdens de Algemene Beschouwingen weer teruggedraaid of afgezwakt. Met als gevolg: we betrappen vòòr, op en nà afloop van Prinsjesdag weinig politici op het uitspreken van een heldere duidelijke visie voor BV Nederland. Hoezo?; ‘regeren is vooruitzien’.
Ondernemen als voorbeeld
Menig MKB-ondernemer komt er op dat vlak veel minder makkelijk vanaf dan onze politici. Politiek Den Haag mag wel eens vaker een voorbeeld nemen aan MKB-ondernemers. Voor MKB-ondernemers is vooruitzien wel essentieel om te kunnen (blijven) “regeren” (lees: ondernemen). Een duidelijke visie en missie is voor hen een belangrijke basis voor continuïteit van de onderneming op lange termijn. Naar mijn mening is het voor MKB-ondernemers dan ook belangrijk om af en toe stil te staan bij de actualiteit en de lange termijn visie en missie van hun onderneming. Maar de waan van de dag belet het ondernemers vaak om voor zichzelf ook een soort van Prinsjesdag in te stellen.
Strategische issues
Een Prinsjesdag instellen? Op de derde dinsdag van september? Nee, dat ook weer niet. Wat mij betreft hoeft een eigen “Prinsjesdag” niet op die bewuste derde dinsdag te houden. En al helemaal niet in een ellenlang debat met 150 anderen. Mijn advies is wel om als ondernemer zo één keer per jaar een vast moment te kiezen waarop jij, als MKB-ondernemer, stil staat bij belangrijke huidige strategische issues zoals:
- Het pandemoment: optimale benutting van transformatiekansen voor MKB-onderneming als gevolg van de Corona-pandemie door versnelling aan te brengen in digitalisering van werkprocessen en klantbenadering;
- De sterke invloed van snel opvolgende innovaties en disruptieve technologieën op het business model en de verdienmogelijkheden. Hierin liggen voor veel ondernemers kansen en voor anderen bedreigingen voor de continuïteit van de onderneming. Weet duidelijk wat de invloed voor jouw onderneming is;
- Toenemende noodzaak tot flexibilisering van de onderneming (wendbaarheid) en de daaraan verbonden inzet van arbeid en overige bedrijfsmiddelen;
- De zoektocht naar klantwaardering en bereidheid van klanten om te betalen voor toegevoegde waarde. Breng als ondernemer duidelijk in beeld wat jou onderscheidend en uniek maakt en baseer daarop de bedrijfsstrategie.
Maak het verschil
Passen deze issues al in uw huidige bedrijfsstrategie? Wellicht vind je het leuk om samen eens een “Prinsjesdag” af te spreken. Wij bespreken dan de strategische onderwerpen van jouw onderneming en plaatsen ze op jouw ondernemingsagenda voor komende jaren. In tegenstelling tot de voorgenomen belastingmaatregelen van ons demissionair kabinet, heb je op deze onderwerpen namelijk WEL invloed!
Ook voor verdieping en vertaling van deze issues naar jouw bedrijfsstrategie ben ik altijd bereid om aan te schuiven (Marcel Doeve, adviseur strategie & ondernemerschap (06-21993163 of mdoeve@puuraccountancy.nl)).